A zase tu máme čas lodiček – nosit je, nebo ne?

20. září 2017, 15:05 | Po létě, které mnohé ženy využily na nošení sandálů a v době oddychových dní sáhly po teniskách či pohodlných nízkých botách, se zase vracíme k nošení lodiček. Některé z nás volí ty s nižším podpatkem, jiné s vyšším. Jak je to však po zdravotní stránce? „Lodičky s podpatkem vyšším než čtyři centimetry nejsou na běžné nošení vhodné. Ideální podpatek je 2-3 cm,“ radí ortopedka MUDr. Martina Maslenová z Polikliniky Falck Radlinského. Jak dodává, při vyšších podpatcích si přetěžujeme přední část nohy a postupně se nám zkracuje Achillova šlacha.

Takovým pravidelným přetížením si způsobujeme bolesti a postupně deformujeme přední nohu. Ale podobně jako nejsou vhodné na dennodenní nošení boty s vysokými podpatky, nejsou vhodné ani boty bez podpatku, tzv. balerínky. „Noha v nich nemá žádnou oporu, při chůzi po tvrdém povrchu trpí, a to ovlivňuje držení celého těla,“ zdůrazňuje ortopedka. „Ideální obuv je pevná, z kvalitních materiálů, ve vhodně zvolené velikosti, s nízkým podpatkem a formovaným vnitřkem na podporu a držení příčné a podélné klenby,“ popisuje nejvhodnější obuv MUDr. M. Maslenová.

 

Pokud se už neumíme nošení lodiček na vysokých podpatcích vyhnout, je vhodné se v práci přezout, udělat si krátkou masáž chodidel nebo si zacvičit s prsty. „Tlak podložky na přední část nohy dokážou zmírnit gelové vložky, které si můžeme vložit do bot,“ přidává tip ortopedka. Samozřejmostí by měl být správný výběr bot, aby nás netlačily, a nezpůsobovaly tak puchýře a otlaky.

 

Nošení nevhodné obuvi může mít za následek víc zdravotních problémů. „Kromě puchýřů, mykotických infekcí (plísňová onemocnění kůže podporuje nekvalitní materiál obuvi, uzavřená, celodenní neprodyšná obuv), bolestí nohou, přetížení přední části nohy se vznikem haluxů, poklesu příčné a podélné klenby, si můžete zapříčinit bolesti zad a hlavy,“ vyjmenovává MUDr. Maslenová. Správně zvolená obuv je velmi důležitá hlavně u diabetiků a lidí s poruchami prokrvení dolních končetin. Tito lidé mají poškozené cévy, které přivádějí a odvádějí krev z dolních končetin. „Při velkém tlaku, např. v případě malých bot či vysokých podpatků, kdy je téměř celá váha těla na přední noze, dochází ke stlačení cév okolními měkkými tkáněmi, čímž se snižuje průtok krve,“ vysvětluje ortopedka. Kromě otoku nohou a křečových žil mohou ve vážnějších případech vznikat těžko se hojící otlaky mokvající rány.

 

 

4 rady ortopedky k nošení obuvi

 

  • v průběhu dne nosit pevnou obuv, boty s ortopedickými vložkami, pohodlné tenisky,

  • hýbat se, aby se prokrvily dolní končetiny a nevznikaly otoky nohou,

  • pokud nosíte lodičky s vysokým podpatkem, balerínky či žabky, tak určitě ne celý den,

  • hlídat si hmotnost, protože vyšší váha způsobuje pokles klenby, rozšíření přední části nohy a deformují se nejen palce, ale i ostatní prsty, které se snaží v lodičkách najít místo.