Péče o auto před zimou

30. listopadu 2018, 09:46 | Před příchodem zimních měsíců je důležité myslet i na prevenci a péči o náš automobil. Každý by se rád vyhnul nepříjemným situacím, jako je například kombinace prvního napadaného sněhu a nepřezutých pneumatik. Pneumatiky však nejsou všechno, přečtěte si pár našich rad a doporučení, na co všechno je třeba myslet v souvislosti s autem a nízkými teplotami.

Přezutí pneumatik

Legislativa v České republice nám ukládá, že musíme mít přezuto od 1. listopadu, pokud je venku sníh či led, nebo lze předpokládat, že podle předpovědi sněžit bude. Před přezutím je potřebné zkontrolovat opotřebení dané pneumatiky. Tloušťka dezénu na zimní pneumatice by neměla být méně než 3 cm, tento údaj vám zkontroluje servis před výměnou pneumatik. Hloubku dezénu můžete zjistit i jednoduchým zařízením na měření hloubky dezénu nebo 2 € mincí. Její stříbrný okraj přesně 4 mm. Pokud lem dokážete schovat do dezénu, pneumatika je ještě na pár měsíců použitelná. Moderní pneumatiky jsou po obvodě vybavené nálitky, které indikují maximálně povolené opotřebení 1,6 mm. Potřebné je zkontrolovat i datum výroby pneumatiky (DOT), které je vyraženo na boku každé pneumatiky. Pokud pneumatika podle tohoto data více než 7 let, je už stará a je potřebné ji vyměnit. „Taktéž je nutné kontrolovat i případné praskliny po obvodě, při kterých jsou viditelné kordy / výztuha pneumatiky, ty mohou být pro auto časovanou bombou,“ upozorňuje Miroslav Bitomský, oblastní servisní technik Falck.  

Celková prohlídka auta

Na zimu však nestačí jen přezout pneumatiky, další neodmyslitelnou součástí přípravy je zabezpečit si zimní kapalinu do ostřikovačů. Tuto směs použijte určitě dříve, než začnou tuhé mrazy, aby vám zmrzlá letní kapalina nezpůsobila problémy s ostřikováním. Také nesmíme zapomenout zkontrolovat hladinu motorového oleje, bod zamrznutí chladicí kapaliny či vyčistit prostor motoru.  V případě, že by vám kapalina zamrzla, je potřebné zabezpečit, aby se auto minimálně dva dny přirozeně ohřívalo, v žádném případě se nedoporučuje zahřívat zmrzlou kapalinu v hadičkách velkým přívalem horkého vzduchu (např. fénem). Náhlý teplotní rozdíl způsobí okamžité protržení.

Další důležitou prevencí, jak ochránit auto před možnými nepříjemnostmi způsobenými mrazy, je zjištění kapacity autobaterie, kterou vám dokážou změřit pouze v servisu. Ztrácení kapacity autobaterie vlivem mrazu způsobuje, že auto nedokáže po delším parkovaní nastartovat.

Cestovaní v mínusových teplotách

Pokud víte, že se v zimě chystáte autem na delší cestu, je důležité myslet na to, že v případě jakéhokoli neštěstí na cestě se musíte vypořádat ještě i s mínusovými teplotami. V zimních měsících se doporučuje vždy tankovat plnou nádrž. Důležité je zkontrolovat množství vody v chladicím systému - čím více vody se tam nachází, tím výkonnější je topení v autě. „Svou povinnou výbavu auta doplňte o práškový hasicí přístroj s optimální hmotností náplně  2 kg, který je vhodný do auta. Nezabere hodně místa, vydrží teploty do 30 °C a nikdy nevíte, kdy ho budete potřebovat. Vodní ani pěnový hasicí přístroj se nedoporučuje, protože by jejich obsah mohl zamrznout,“ říká operačně-technický ředitel Falck Fire Services Milan Ivanič.

 

Velkou výhodou je nezávislé topení vozidla, které je možné automaticky nastavit, a když nastane čas odchodu z domu, nasednete do vytopeného auta. Pokud nezávislé topení ohřívá i motor, zlepšuje se jeho životnost. Nejkritičtější jsou totiž první minuty po nastartování studeného motoru, kdy se zvyšuje opotřebování důležitých částí. Zbavíte se tak například i dalších nepříjemností, jako je odstraňování sněhu a ledu, které se při předehřívání vozidla úplně nebo aspoň částečně roztají.