První pomoc na výletech v horách

9. května 2019, 09:13 | Počasí nám konečně začalo přát a někteří z nás opět vyrazili za dobrodružstvím do hor. Možností, jak strávit volný čas a zrelaxovat se o víkendech nebo i v týdnu po pracovní době, je nepočítaně. A právě výlety v přírodě jsou velmi oblíbenou volnočasovou aktivitou, ideální pro jednotlivce, ale i rodiny s dětmi. Ty však s sebou přinášejí nepříjemnosti v podobě různých úrazů.

Podvrtnutý kotník

Důležité je zraněný kotník znehybnit, ideálně ho pevně obvázat šátkem nebo kusem látky. Důvodem je zabránit jakémukoliv namáhání kotníku, aby se předešlo otoku či zhoršení zranění. Pokud noha otéká nebo se na ni nemůžete bolestí postavit, je třeba vyhledat lékaře.

Odřeniny

Uklouznutí na ostrých skalách není na horách vzácným úkazem. Většinou jde o drobné zranění, které stačí ošetřit čistou vodou. Aby se do rány nedostal drobný prach či nečistoty, přelepíme ji náplastí.

Krvácení z nosu

ho způsobí řídký vzduch nebo úraz, zastavit ho můžeme stlačením měkké části nosních křídel. Držíme je přibližně 10 minut, následně tlak uvolníme. Dýcháme ústy, a když je to nutné, stisknutí zopakujeme. V případě masivního krvácení, které se nám nedaří zastavit ani po 30 minutách, vyhledáme lékaře.

Úrazy hlavy

Jsou velmi nebezpečné a způsobují je zejména pády. Nejde o nic vážného, ​​pokud se neobjeví příznaky otřesu mozku - zvracení, dvojité vidění, ospalost. Tyto příznaky vyžadují neodkladné vyšetření odborníkem.

Zlomenina

Tento typ úrazu obvykle doprovází intenzivní bolest. S končetinou by se nemělo hýbat, čehož nejlépe dosáhneme zafixováním. V případě zlomeniny dolní končetiny kusy látky přivážeme zdravou nohu o raněnou, čímž vytvoříme potřebnou oporu. K otevřené zlomenině přistupujeme jako k ráně, překryjeme ji sterilním čtvercem z lékárničky tak, abychom překryli kost. Okamžitě voláme záchranku nebo horskou službu.

Silné krvácení

ho způsobí cokoliv, nejdůležitější je krvácení zastavit. Ránu je potřeba obvázat nebo alespoň překrýt, aby se do nedostaly nečistoty. Přímým tlakem zatlačíme na krvácející ránu, na kterou přitiskneme čistý kus látky. Poraněnou část opatrně zvedneme nad úroveň srdce, dáváme při tom pozor na případné zlomeniny. Ránu obvážeme obvazem a vytvoříme přes ni určitý tlak, aby zabraňoval dalšímu krvácení. Obvaz však neutahujeme příliš silně, aby nebránil cirkulaci krve. Následně vyhledáme nebo přivoláme pomoc.

Oživování nebo kardiopulmonální resuscitace. Jak ji udělat správně?

Hory jsou krásným, ale zároveň nebezpečným místem. Zejména na skalnatých úsecích je třeba být ostražitý. S únavou se dostavuje i nejistý krok, od kterého není daleko k neštěstí. Uklouznutí či špatné došlápnutí může mít fatální následky.

 

Ovládání první pomoci v hůře dostupných a odlehlých místech je důležitější než jinde. Během túry obvykle nepotkáte mnoho lidí a příjezd záchranářů či horské služby lze počítat na desítky minut. Spolehnout se musíte na člověka, který vás doprovází. Pokud se vám přihodí něco vážného, váš život je v jeho rukou. Pokud byste upadli do bezvědomí nebo by vám selhalo srdce, zachránit život vám může jedině on.

 

Dýchá či nedýchá

Pokud se zraněný nehýbe a nereaguje na oslovení ani jemné potřesení, musíme co nejdříve zjistit, zda dýchá. A to tak, že přiložíme ucho na jeho ústa, případně ruku na hrudník. Když nedýchá, musíme co nejdříve začít s oživováním. Jednu ruku položíme na druhou, propleteme si prsty a hranou dlaně začneme mačkat střed hrudníku. Právě efektivní stlačování je základem úspěšné resuscitace. Po 30 stiscích s frekvencí 100 stlačení za minutu uděláme dva vdechy do ústní dutiny. Tento úkon opakujeme, pokud nám to síly dovolují, ideálně do příjezdu záchranky. Pokud začneme s oživováním pozdě nebo ho neuděláme vůbec, příjezd záchranky může být zbytečný.

Prevence před úrazy

Vhodná obuvna turistiku nikdy nevyrážíme ve vycházkové obuvi. Horský terén vyžaduje obuv s pevnou podrážkou, ideálně se zpevněným kotníkem.

 

Jídlo a pití – zejména v letních měsících nám během dlouhých túr hrozí dehydratace. V batohu nesmí chybět dostatečné množství pitné vody a menší jídlo, např. keksy či jiná sladkost, která nám v případě potřeby dodá energii.

 

Přikrývka hlavy a přiměřené oblečení – horské slunce může být ošidné. Zejména během větrných dní se nám může zdát, že slunce nesvítí tak intenzivně. Takto si můžeme velmi snadno přivodit úpal. I během teplých dní je třeba myslet na další vrstvu oblečení, počasí na horách se může rychle změnit.

 

Malá lékárnička – nemusíme si v batohu zabírat místo celou lékárničkou, náplast či léky proti alergii bychom určitě neměli nechat doma. Nikdy nevíme, kdy se nám může hodit sterilní či elastický obvaz.